Sunday, August 7, 2011

Umat Islam Mesti Progresif Bukan Negatif.

Selain dari siasatan terperinci oleh pihak berwajib keatas isu yang hangat diperkatakan sekarang kita perlu mendesak atau teruskan dengan henjutan keatas jabatan-jabatan Agama dan badan kebajikan atau NGO Islam mahupun diperingkat Pusat atau pun negeri mestilah lebih Progresif bukan bersifat Negatif . Kerana kita tidak boleh menghalang mana-mana manusia untuk memberi bantuan atau kebajikannya kepada orang ramai tak kira ugama mahupun bangsa . Sepatutnya jabatan islam dan NGO islam baik badan kebajikan islam mestilah lebih awal turun padang dan memberi kebajikan atau bantuan kepada masyarakat terutama umat Islam dan lebih perihatin kepada apa yang terjadi kepada rakyat dan umat islam itu sendiri.. Supaya tida terkebelakang berbanding organisasi agama lain ..

Kerana kita juga mempunyai badan-badan kebajikan Islam dan pusat zakat yang sudah pasti tujuannya kearah memberi kebajikan dan bantuan kepada umat Islam itu.
Perlu mencari dan memberikan tindakan yang lebih cepat dan tepat kepada maksud penubuhan badan-badan tersebut.. Malangnya masih ada rakyat atau umat Islam yang tercicir dari perhatian mereka atau mereka diketepikan dengan tampa di beriperhatian yang sewajarnya ..
Wang zakat dan baitulmal yang menjadi perlindung kepada umat islam dari kemiskinnan hidup sudah pasti akan mendapat pulangan dan manfaat terhadap organisasi ini supaya menambah kedatangan dan kemasukan warga bukan islam kedalam jemaah islam atas kebajikan usaha yang dituntut oleh agama islam menjadi realiti dan boleh di jadikan tempat yang mampu menyalesaikan masaalah umat islam pergi kepada orang lain untuk pertolongan terhadap mereka ini.

Namun apa yang kita perolehi disebaliknya .. Wang yang dipunggut disimpan dan diagihkan .. bermakna pengagihan tidak kesemuanya atau jumlah yang diagih kepada umat islam yang miskin tidak mencapai matlamat sebenar kehendak islam untuk membasmikan kemiskinan umat islam itu.. sepatutnya duit zakat tu tidak disimpan sehingga berjuta2 ringgit dalam akaun pusat zakat...nampak sangat duit tu tak diagih2kan secara total dan berkesan. Ada kekurangan dalam pentabiran tersebut ... Ini perlu di perbaiki ...

Jangan pula kita berbangga dengan Masjid yang terlalu mewah dan mahal tetapi ahli kariahnya miskin papakedana...

No comments:

Post a Comment