Saturday, July 2, 2011

Terlalu Angkuh Apabila Ada Kuasa ..



Kita nak tanya diman hak rakyat untuk bersuara ..? Dimana hak rakyat untuk berhimpun.?

siapa yang sepatutnya perlu dijaga oleh polis.? Dimana perginya kata-kata sedia berkhidmat .? untuk siapa mereka berkhidmat pula.? Apakah tidak cukup dengan majoriti rakyat yang mahu perubahan kepada sistem yang adil dan bersih. dimana budi bicara mereka.. Sehingga menutup pintu dan ruang semua hasrat rakyat .. untuk menyokong kepada pembersihan sistem yang telah atau ada kekotoranya ..


Dalam pemikiran rakyat ada banyak persoalan untuk mereka yang merasakan diri mereka tak akan turun dan mengangap sentiasa di atas kerana pangkat yang disandang . Keangkuhan terhadap rakyat sendiri dan takut pada penceroboh luar dengan membiar dan memejamkan mata , memekakan telinga .. dalam kes pencerobohan ruang udara malaysia tidak pula menjadi focous besar dalam negara yang tercinta ini .


Mereka teperangkap dengan mainan politik pemerintah , supaya mengekalkan cara yang lama dan takut untuk membuat perubahan dalam pilihan raya akan datang secara jujur dan telus ..


Pintu rundingan ditutup
KUALA LUMPUR 1 Julai
- Polis Diraja Malaysia (PDRM) hari ini menutup pintu rundingan dengan mana-mana penganjur perhimpunan haram pada 9 Julai ini selepas nasihat kepada pemimpin masing-masing diberikan sejak semalam dan kelmarin.
Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar berkata, berikutan itu, tindakan tegas akan diambil kepada penganjur yang tetap berdegil untuk meneruskan hasrat mereka.
Menurutnya, sepanjang dua hari lepas, Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar dan beliau sendiri telah memberi nasihat kepada penganjur perhimpunan haram itu tentang tindakan yang akan diambil terhadap mereka.
Tiga pihak yang diberi nasihat itu adalah Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih), Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) dan Pergerakan Pemuda UMNO.
"Selepas nasihat diberi, polis tidak menolak kemungkinan akan mengambil tindakan menahan pemimpin perhimpunan haram itu lebih awal, kita juga mungkin akan menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).
"Tindakan tegas itu diambil bagi menjaga keamanan negara dan keselamatan rakyat kerana peniaga, pengusaha teksi dan bas termasuk agensi pelancongan semakin risau perniagaan mereka terjejas," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman di sini hari ini.
Tambahnya, selain arahan tegas supaya tiada perhimpunan haram diadakan pada 9 Julai ini, polis juga akan merampas segala bahan promosi termasuk baju kuning yang tertulis Bersih atau baju merah, Patriot.
Beliau berkata, mereka yang cuba mengadakan perhimpunan haram itu boleh dikenakan tindakan mengikut Seksyen 27 (5) Akta Polis 1967.
Dalam pada itu, Khalid memberitahu, sebanyak 2,136 laporan polis terhadap Bersih telah dibuat di seluruh negara sehingga semalam.
Menurutnya, polis setakat ini telah menahan seramai 115 orang berkaitan perhimpunan haram itu.

No comments:

Post a Comment