Tuesday, January 25, 2011

Jangan Politikkan Isu Agama - Dr Mohamad Khir Toyo

1. Saya tidak bersetuju dengan kritikan Dato Seri Chua Soi Lek mengenai keengganan calon Pas, Puan Normala Sudirman untuk bersalaman dengan lelaki bukan muhrim.

2. Memang benar ada pendapat ulama yang membenarkan wanita dan lelaki bukan muhrim bersentuhan dalam konteks bersalaman tangan. Namun secara asasnya Islam menolak persentuhan antara wanita dan lelaki bukan muhrim kecuali suami - isteri.

3. Justeru adalah merupakan hak Normala sebagai seorang muslim untuk menolak sebarang salam dari lelaki yang bukan saudara beliau.

4. Yang mengecewakan saya ialah apakah Presiden MCA sudah kehilangan isu untuk menarik sokongan masyarakat Cina sehingga terpaksa menggunakan isu-isu sensitif seperti ini? Dan apakah masyarakat Cina akan membuat keputusan hanya berasaskan pegangan agama Normala?

5. Adalah lebih baik pemimpin bukan Islam sama ada dari Barisan Nasional mahu pun Pakatan tidak membuat sebarang komentar negatif terhadap isu-isu membabitkan nilai-nilai Islam yang mereka sendiri tidak mengetahui dengan mendalam.

6. Namun untuk "membelasah" Chua Soi Lek sahaja pun tidak wajar kerana Pas terlebih dahulu membenarkan pemimpin bukan Islam dalam Pakatan menggunakan ayat suci al-Quran sewenang-wenangnya.

7. Malahan dalam banyak ceramah politik sebelum ini, ada pemimpin bukan Islam dalam Pakatan mempersoalkan keislaman dan keimanan pemimpin Islam dalam UMNO dan ia disambut dengan laungan takbir oleh penyokong Pas. Bukankah latahan Pas mengenai kenyataan Soi Lek ini menunjukkan sikap "double standard" dan talam dua muka parti tersebut?

8. Memang tunding-menunding ini tiada kesudahannya. Yang lebih penting ialah pemimpin politik jangan mencerca dan menggunakan neraca agama yang mereka tidak anuti untuk mengkritik penganut agama tersebut.

9. Saya fikir banyak lagi isu yang wajar dijadikan fokus dalam pilihan raya kecil ini berbanding isu-isu peribadi dan remeh temeh seperti ini.

No comments:

Post a Comment