Wednesday, July 28, 2010

Diskaun Bumiputera: PAS Selangor tidak selesa syor Tony Pua


Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua dari DAP lebih baik berundur diri dari pakatan rakyat .
kenyataan Tony Pua berkepentingan ..
Ia boleh menyebabkan ahli PR dari kaum bumiputera marah dan benci kepada PR pada PRU13 nanti .


Dengan itu PR perlu bertegas untuk menjaga hak dan kepentingan kaum bumiputera dan kaum-kaum lain supaya ia tidak boleh di pertikaikan oleh mana-mana wakil rakyat dari mana-mana parti .


Oleh itu PR perlu mengambil tindakkan tegas pada beliau supaya tidak ada lagi pertikaian berlaku seperti ini di kemudian hari.

Ahli politik perlu berhati-hati ketika membuat sebarang kenyataan . 

KUALA LUMPUR, 27 Julai — PAS Selangor tidak selesa dengan kenyataan Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua dari DAP semalam berhubung cadangan agar dimansuhkan diskaun Bumiputera dalam pemilikan hartanah komersial dan rumah mewah di negeri itu.

Ketua Penerangan PAS Selangor, Roslan Shahir Mohd Shahir memberitahu, cadangan yang diutarakan oleh Pua terlalu gopoh kerana ia memerlukan kajian lebih terperinci terutamanya dari segi aspek kemampuan golongan Bumiputera untuk bersaing dengan pihak lain.

Selain itu kata beliau, kajian dan laporan yang sama diperlukan untuk membuktikan bahawa keyakinan dan kedatangan pelabur asing akan meningkat hanya jika polisi berkenaan diubah.

“PAS Selangor merasakan sebarang perubahan terhadap dasar yang melibatkan golongan Bumiputera khasnya di negeri Selangor mestilah dilakukan dengan memperkenalkan sesuatu yang lebih baik dan menguntungkan golongan berkenaan.

“Pakatan Rakyat Selangor tidak sepatutnya terlibat dalam memperkenalkan dasar yang menjejaskan bukan hanya kepentingan golongan Bumiputera, malah mana-mana kaum sekalipun di negeri Selangor ini,” kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.

Roslan menambah PAS Selangor menyarankan agar mana-mana cadangan seumpama ini sewajarnya dibincang dan dibahaskan di peringkat Pakatan Rakyat Selangor sebelum ia dilontarkan kepada umum.

Pua (gambar) menggesa kerajaan negeri Selangor agar mengurangkan diskaun Bumiputera memiliki rumah dan komersial mewah di negeri itu demi memperbaiki daya saing dan memulihkan keyakinan pelabur.

Kata Pua, beliau tidak menentang pelan tindakan afirmatif tetapi bukannya menyediakan insentif bagi rumah yang berharga antara RM1 juta dan RM2 juta.

Katanya, insentif tujuh peratus yang dinikmati oleh orang Melayu dan Bumiputera harus dikekalkan bagi hartanah berharga bawah RM500,000.

No comments:

Post a Comment