Tuesday, March 1, 2011

Mampukah Kerajaan " Setiap Kelahiran Akan Menerima RM10,000 " Bagi setiap Warga Negara .

Mbrm 01/03/2011-  Satu cadangan yang perlu di ambil kira oleh kerajaan dimana rakyat berhadapan dengan tekanan sara hidup yang tinggi dikala ini , apatah lagi masa akan datang. Sekiranya kerajaan mampu menjana atau memberikan satu bantuan dari sudut mengurangkan beban rakyat terhadap pendidikan anak-anak di Malaysia dengan memberi satu imbuhan sebanyak RM10,000 atau RM5000 kedalam akaun pada setiap bayi yang dilahirkan yang mempunyai taraf yang sah dalam system kekeluargaan di negara ini. Dan di masukkan ke dalam akaun yang di pantau oleh kerajaan atau seperti KWSP. yang boleh memberi faedah atau keuntungan terhadap simpannan tersebut.

Ianya tidak boleh dikeluarkan oleh Ibu Bapa dengan sewenang-wenangnya kerana matlamat skim hanya untuk pendidikan anak-anak masa hadapan , mungkin dibenar kan keatas Pendidikan & Kesehatan hanya kepada anak itu  ketika beliau memerlukannya .

Ia akan memberi faedah kepada ganarasi akan datang khusus dalam pendidikan negara. berikutan masaalah kewangan atau kemiskinan keluarga yang menyekat anak-anak untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat tertinggi didalam dan diluar negara sebelum ini.

Ada setengah negara yang mampu melaksanakan program seperti ini dan jumlahnya jauh lebih tinggi ... kenapa kita tak boleh ..? Dan ada kerajaan yang telah mampu memberi wang kepada ahli keluarga yang mana ada berlaku kematian sebagai wang ehsan kerajaan . 

Dan sekiranya anda dikalangan yang menyokong cadangan program ini dan anda ada penambahan cadangan sila post dalam comment ini.. ini candangan yang baik untuk rakyat Malaysia terutama ganarasi akan datang menjana kekuatan pendidikan dan membasmi kemiskinan .

No comments:

Post a Comment