Sunday, January 30, 2011

Mubarak tak gentar bantahan

Live In Egypt. Pls clicks  Langsung dari Egypt.
PENUNJUK perasaan, seorang daripadanya memegang gambar Mubarak yang dipangkah melaungkan slogan ketika berarak ke tengah Kota Kaherah, semalam.
Presiden Mesir arah bubar kerajaan ketika protes masuk hari kelima

KAHERAH: Presiden Mesir Hosni Mubarak menolak tuntutan penunjuk perasaan menuntutnya menyerah kuasa sebaliknya mengarahkan kerajaan meletak jawatan.
Ketika tunjuk perasaan yang memasuki hari keempat mengorbankan sekurang-kurangnya 35 orang, Mubarak yang kelihatan sugul ketika muncul di televisyen, berkata beliau sudah memecat kerajaan dan akan melakukan pembaharuan politik dan ekonomi. “Saya sudah minta kerajaan letak jawatan dan esok (hari ini) sebuah kerajaan baru akan dibentuk,” kata Mubarak, 82, ketika bercakap melalui stesen televisyen kebangsaan.

Beliau berkata, pembaharuan akan dilaksanakan, manakala langkah baru juga akan diambil bagi memastikan sistem kehakiman dan pentadbirannya kekal sebagai institusi bebas, manakala lebih banyak kebebasan akan diberi kepada rakyat.

Bagaimanapun, bagi penunjuk perasaan yang tidak mempedulikan perintah berkurung, kenyataan dan ikrar Mubarak dianggap sudah terlambat, manakala desakan agar beliau meletak jawatan semakin memuncak.

“Kami tidak peduli jika kerajaan sudah letak jawatan. Kami mahu beliau yang letak jawatan,” kata penunjuk perasaan, Khaled, 22, di Iskandariah.
Seorang pelajar yang dikenali sebagai Abdo berkata, harga barang masih mahal, masalah juga belum diselesaikan dan pembubaran kerajaan tidak membawa apa-apa makna.

Beribu-ribu orang kembali semula ke jalan raya di Kaherah semalam untuk menunjuk perasaan mendesak Mubarak meletak jawatan.

Penduduk yang marah, membanjiri Medan Tahrir, kawasan utama tunjuk perasaan, manakala pertempuran dengan pihak berkuasa berlaku hampir di seluruh Mesir.

Polis yang sebelum ini melepaskan gas pemedih mata, peluru getah dan bom air, tidak kelihatan, manakala kereta kebal hanya ditempatkan di beberapa kawasan strategik di sekitar bandar raya itu.

“Tentera dan rakyat bersama kita,” laung seorang penunjuk perasaan di luar sebuah bangunan stesen televisyen.

Askar dilihat membuat isyarat V berhampiran pusat opera di Kaherah, dua jam selepas perintah berkurung bermula, ketika sekumpulan orang awam memanjat kenderaan mereka.

Sementara itu, penganalisis berkata tindakan kerajaan Mesir menyekat akses kepada internet dan telefon bimbit adalah yang paling besar pernah dilakukan dalam sejarah negara itu.

“Ia adalah yang pertama dan terbesar dalam sejarah internet,: kata pakar firma keselamatan ketiga terbesar, Rik Ferguson.

Pengasas bersama Cedexis, sebuah syarkat pemantau dan sistem pengurusan internet Julien Coulon berkata: “Kami kehilangan 97 peratus akses internet ke Mesir dalam tempoh 24 jam.” – AFP

No comments:

Post a Comment