Wednesday, October 20, 2010

PR tetap edar buletin 'Suara CAT’

GEORGETOWN - Buletin Kerajaan Negeri ‘Suara CAT’ akan tetap diedarkan kepada orang ramai di Kepala Batas walaupun beberapa ahli Parti Keadilan Rakyat (PKR) diganggu oleh ahli UMNO kelmarin.

Pegawai Penerangan, Bahagian Penerangan Kerajaan Negeri, Anuar Hashim berkata, insiden yang berlaku tidak akan melemahkan semangat ahli Pakatan Rakyat (PR) malah akan meneruskan program yang dirancang oleh Penyelaras KADUN PR.

“Kami tidak akan mengundur diri daripada menyampaikan buletin itu kepada penduduk di sana walaupun menghadapi tekanan daripada UMNO,” katanya pada sidang media di pejabat Ketua Menteri di Komtar, semalam.

Menurutnya, UMNO tidak berhak menghalang pengedaran buletin itu kerana ia hanya menyampaikan maklumat Kerajaan Negeri kepada orang ramai.

“Kenapa UMNO cuba menghalang buletin itu diedarkan kepada orang ramai. Mereka takut buletin ini memberi kesan kepada pembaca di kawasan berkenaan. Oleh itu, mereka cuba mencetuskan provokasi sedemikian,” katanya.

Beliau juga kesal dengan tindakan ahli UMNO yang bertindak luar kawalan kelmarin dengan memukul dan mengugut Ketua Cabang PKR Kepala Batas, Abdul Latif Abdullah ketika mengedarkan buletin di tepi Jalan Perak berhadapan Masjid Jamek Jamiul Badawi.

“Saya percaya individu yang bertamadun tidak melakukan sesuatu perkara di luar batasan seperti mencederakan orang.

"Tindakan itu jelas menunjukkan penyokong UMNO kurang bijak dengan senario politik sekarang,” katanya.

Justeru, beliau menggesa Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bertam, Zabariah Abdul Wahab menasihatkan penyokongnya supaya lebih berdisiplin dan berhemah.

Sementara itu, Abdul Latif berkata tindakannya mengedarkan risalah di kawasan Kepala Batas bukan berniat untuk mengadakan demonstrasi atau perhimpunan haram.

“Penyokong UMNO salah faham dengan kehadiran kami kerana menganggap saya mahu berjumpa Zabariah untuk bertengkar. Itu adalah satu persepsi yang salah,” katanya.

Kelmarin, Sinar Harian melaporkan pergaduhan kecil berlaku antara ahli UMNO yang berkumpul berhampiran Pejabat Pusat ADUN Bertam dengan Abdul Latif kira-kira jam 5 petang berpunca daripada tidak puas hati mereka terhadap provokasi ahli PKR ketika mengedar buletin berkenaan.

No comments:

Post a Comment