Tuesday, October 19, 2010

Kadar dividen KWSP tidak terjejas


UEM memberi jaminan bahawa tahap perkhidmatan dan penyelenggaraan di lebuh raya PLUS akan diutamakan selepas transaksi pengambilalihan.


KUALA LUMPUR – Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) memberi jaminan bahawa kadar dividen kepada para pencarumnya tidak akan terjejas dalam masa terdekat ini.
Ia berikutan cadangan pengambilalihan kesemua perniagaan termasuk kesemua aset dan tanggungan PLUS Expressway Bhd. (PLUS) dengan nilai sebanyak RM23 bilion oleh KWSP dan UEM Group Bhd. (UEM).
Pengambilalihan itu akan dilakukan melalui sebuah entiti pelaburan bersama yang mana UEM akan memiliki kepentingan sebanyak 51 peratus dalam syarikat pengendali lebuh raya bertol kelima di dunia itu manakala bakinya dipegang oleh KWSP.
Tahun lalu hampir 12 juta pencarum KWSP menikmati kadar dividen sebanyak 5.65 peratus berbanding 4.50 peratus pada tahun 2008. Pengagihan kadar tersebut adalah berdasarkan kepada pendapatan bersih tertinggi yang pernah dicapainya iaitu RM19.63 bilion.
Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif (Pelaburan) KWSP, Shahril Ridza Ridzuan berkata, memandangkan transaksi pengambilalihan tersebut dijangka selesai dalam masa setahun maka tiada sebarang kesan dapat dilihat pada kadar dividen yang bakal diumumkan bagi tahun kewangan semasa.

No comments:

Post a Comment