Sunday, September 19, 2010

Lembaga hakim gesa hukuman setimpal

KUALA LUMPUR 18 Sept. - Pejabat Peguam Negara diminta mencadangkan hukuman lebih berat terhadap kesemua lapan suspek yang terlibat dalam kes pembunuhan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya serta tiga yang lain.

Cadangan tersebut disuarakan oleh Lembaga Hakim Pelawat Penjara Malaysia, bagi memastikan hukuman itu memberi pengajaran kepada seluruh warga Malaysia.

Pengerusinya, Datuk Seri V.S Suwaminathan berkata, suspek kes itu tidak sepatutnya terlepas daripada hukuman kerana tindakan itu akan menimbulkan rasa tidak puas hati masyarakat yang mengikuti kes tersebut.

"Tindakan kejam yang dilakukan oleh suspek dalam kes pembunuhan ini hampir mewujudkan suasana yang tidak selesa antara kaum India dan Melayu di negara ini.

"Oleh itu, suspek perlu dikenakan hukuman yang berat agar ia dapat memberi keinsafan kepada masyarakat untuk jangka masa panjang," katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Sosilawati, 47, bersama pembantu peribadinya, Kamaruddin Shamsuddin, 44; peguam peribadinya, Ahmad Kamil Abd. Karim, 32, dan pegawai Bank CIMB, Noorhisham Mohamad, 38, dilaporkan hilang sejak 30 Ogos lalu.

Kehilangan mereka hampir terungkai apabila polis menahan lapan suspek termasuk seorang peguam bergelar Datuk baru-baru ini.

Empat daripada mereka mengaku telah membunuh kesemua mangsa, sebelum membakar mangsa dan abu mereka dibuang dalam sungai di Tanjung Sepat, Banting.

Sosilawati, 47, bersama pembantu peribadinya, Kamaruddin Shamsuddin, 44; peguam peribadinya, Ahmad Kamil Abd. Karim, 32, dan pegawai Bank CIMB, Noorhisham Mohamad, 38, dilaporkan hilang sejak 30 Ogos lalu.

Kehilangan mereka hampir terungkai apabila polis menahan lapan suspek termasuk seorang peguam bergelar baru-baru ini.

Empat daripada mereka mengaku telah membunuh kesemua mangsa, sebelum membakar mangsa dan abu mereka dibuang dalam Sungai Panchau.

Berikutan pembunuhan kejam itu tersebar khabar angin tentang perkauman untuk memburukkan lagi suasana, namun ia terhenti apabila masyarakat dapat menerima penjelasan polis tentang insiden berkenaan.

Suwaminathan menambah, sebagai wakil kepada kaum India, beliau turut mengutuk sekeras-kerasnya tindakan kejam tersebut.

No comments:

Post a Comment